KOOLHYDRATEN DIK MAKEND?

 

In de media staan regelmatig berichten over welke voeding goed of slecht voor je is. Deze berichten zijn vaak niet wetenschappelijk onderbouwd of de informatie wordt uit de context gehaald. Voeding die de ene week als gezond wordt verklaard kan de volgende week alweer als ongezond worden bestempeld. We krijgen hier dan ook dagelijks vragen over. Vooral over koolhydraten blijkt nog altijd veel verwarring te zijn.

Koolhydraten zijn 1 van de 3 macronutriënten, eiwitten en vetten zijn de andere 2. Koolhydraten zitten o.a. in brood, crackers, pasta, aardappelen, havermout, cruesli en ja, ook in fruit en groente!

Veelvoorkomende vragen zijn hierover zijn:

Moet ik koolhydraten vermijden als ik wil afvallen?
Klopt het dat ik na 18u geen koolhydraten meer mag eten?
Maken koolhydraten mij dik?

Het antwoord op deze 3 vragen is: NEE!

Zolang het in jouw caloriebehoefte past mag je gewoon koolhydraten eten. De hoeveelheid hangt echter van verschillende zaken af, bijvoorbeeld hoe actief je bent. Maar er zijn vrijwel geen redenen om heel hoog of extreem laag te gaan met je koolhydraatinname. Daarnaast zou je juist voor bed een koolhydraatrijke maaltijd moeten nuttigen, gezien dat de kwaliteit van je slaap kan bevorderen.

Ook willen wij meteen de mythe uit de wereld te helpen:

Koolhydraten maken je NIET dik, TEVEEL CALORIEËN maken je dik!

Neem gerust contact met ons op als je meer wilt weten over voeding!